سیستم کنترل فشار باد تایر (Tire Pressure Monitoring System) یا به اختصار TPMS، سیستمی است که با استفاده از سنسور های فشار باد لاستیک، تغییرات شدید فشار باد یک یا چند لاستیک را به راننده گزارش میدهد. با نظارت و بررسی هشدارهای این سیستم، خطرات ایمنی ناشی از مشکلات لاستیک به شدت کاهش مییابد.
در ادامه با TPMS و انواع آن بیشتر آشنا خواهیم شد:
TPMS چیست:
نشانگر TPMS بر روی پنل داشبورد خودرو، به شکل مقطع لاستیک (مانند نعل اسب) به همراه یک علامت تعجب با رنگ زرد میباشد. هنگامی که خودرو را روشن میکنید، میتوان این نشانگر زرد رنگ را مشاهده نمود. البته در خودرو های امروزی با استفاده از نمایشگر (مانیتور) اطلاعات بیشتری از وضعیت لاستیک ها میتوان به دست آورد.
TPMS یکی از ابداعات مهم در صنعت خودروسازی است که به منظور جلوگیری از تصادفات جادهای ناشی از فشار کم تایرها طراحی شده است. این سیستم از دو نوع مستقیم و غیرمستقیم استفاده میکند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.
TPMS مستقیم:
در TPMS مستقیم، سنسورهایی که در داخل یا خارج از لاستیک نصب شدهاند، فشار هوای هر تایر را اندازهگیری میکنند و در صورت کاهش فشار به مقدار استاندارد، اطلاعات به سیستم کامپیوتری خودرو منتقل شده و چراغ نشانگر داشبورد، روشن میشود. این سیستم دقیق و همگام سازی مجدد لاستیکها پس از تعویض یا چرخش را نیز انجام میدهد. اما هزینه بالای سنسورها و پیچیدگی در تعمیر و نگهداری آنها از معایب این سیستم است.
TPMS غیرمستقیم:
TPMS غیرمستقیم، با استفاده از سرعت چرخش چرخها و سیگنالهای خارج از لاستیک، فشار هوای تایر را تخمین میزند و در صورت کاهش آن، چراغ نشانگر داشبورد را روشن میکند. این سیستم از قیمت بهتری نسبت به TPMS مستقیم برخوردار است و تعمیر و نگهداری آن نیز راحتتر است. اما دقت کمتری نسبت به سیستم TPMS مستقیم دارد و پس از تعویض چرخشی تایرها باید مجدداً تنظیم شود.
با استفاده از تکنولوژی TPMS، بسیاری از حوادث جادهای ناشی از فشار کم تایرها جلوگیری و امنیت رانندگی افزایش داد.
دیدگاه خود را بنویسید