زوایای چرخ خودرو چیست؟ زوایای چرخ‌ها از عوامل اصلی در طول عمر تایر و حفظ ایمنی خودرو است که باعث افزایش بالانس و هم‌ترازی چرخ‌ها، پایداری و هندلینگ خودرو و سطح تماس تایر با جاده می شود و شامل سه زاویه کمبر (Camber)، کستر (Caster) و تئو (Toe) است.
در ادامه به بررسی زوایای چرخ‌های خودرو می‌پردازیم:

زاویه کمبر
به احتمال زیاد با زاویه کمبر (Camber Angle) بیشتر آشنایی دارید. زاویه کمبر، از امتداد خط عمود بر سطح جاده و امتداد تایر (با زاویه دید از جلو به خودرو) حاصل می‌شود. هنگامی که تایرها به طور کامل عمود بر سطح جاده باشند، زاویه کمبر، «صفر» خواهد بود. زاویه کمبر، زمانی «مثبت» خواهد شد که قسمت فوقانی تایر به سمت خارج خودرو متمایل شده باشد و  به عکس، هنگامی که بخش فوقانی چرخ به سمت داخل خودرو متمایل شده باشد، زاویه کمبر «منفی» نامیده می‌شود.

کمبر مثبت و منفیبه طور معمول، زاویه کمبر مثبت، در خودرو‌های باری کاربرد دارد.در هنگامی که خودروی باری داری حداکثر بار است، زاویه کمبر صفر خواهد شد. زاویه کمبر منفی به دلیل فراهم نمودن خوش‌فرمانی و پایداری بهتر برای خودرو و همچنین داشتن جلوه زیبا، اغلب در خودروهای اسپرت به کار می‌رود. در هنگام شتاب‌گیری خودرو در مسیر مستقیم، عملکرد مطلوبی نخواهد داشت. اما با این حال، اغلب رانندگان حرفه‌ای به دلیل چنگ زدن خودرو به کف جاده که پایداری مناسبی را در پیچ‌ها فراهم می‌کند، زاویه کمبر منفی را انتخاب می‌کنند. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در چرخ‌های خودرویی با زاویه منفی کمبر، آج های جانبی سمت خودرو استرس و فشار بیشتری را متحمل می‌شود. این اتفاق سبب می‌شود آج‌های آن قسمت، بیش از حد گرم شده و سایش بیشتری را تجربه کند.
باید توجه داشته باشید که انتخاب میزان زاویه کمبر مناسب، بستگی به نوع کاربری، شرایط خودرو و رانندگی شما دارد. 

زاویه کستر
شاید مشاهده و تصور زاویه کستر (Caster Angle) مقداری دشوار به نظر برسد. زاویه کستر زاویه‌ای است که محور فرمان با محور عمودی (زاویه دید جانبی خودرو) تایر می سازد. هنگامی که امتداد محور فرمان در بخش فوقانی به سمت عقب خودرو متمایل باشد، زاویه کستر «مثبت» نام می‌گیرد و به عکس هنگامی که امتداد این محور به سمت جلوی خودرو متمایل باشد زاویه «منفی» کستر نام می‌گیرد.

هنگام رانندگی حتی با سرعت بالا، زاویه کستر مثبت پایداری و ایمنی بسیار خوبی دارد و فرمان پذیری بهتری را نیز به همراه می‌آورد.

زاویه تئو
درک زاویه تئو (Toe Angle) به نسبت ساده ( به تصویر پایین توجه کنید) است. تئو (تو)، زاویه‌ای است که از امتداد خط طولی خودرو با امتداد خط تایرها (با دید از بالا به خودرو) حاصل می‌شود. اگر زاویه تئو مناسب باشد، به طور موثری عمر تایرها را بهبود می‌بخشد. چه زاویه تئو مثبت باشد و چه منفی، آج‌های لاستیک بیشتر ساییده می‌شود، با این حال سایش تایرها در راستای بهبود عملکرد خودرو، چندان به چشم نمی‌آید.

هنگامی که بخش جلویی تایرها خودرو به سمت یکدیگر و داخل خودرو منحرف شده باشند، زاویه تئو «مثبت» خواهیم داشت.این پدیده را به اصطلاح نگاه کردن لاستیک‌ها به یکدیگر می‌گویند. زمانی که قسمت جلویی تایر ها به خارج از خودرو تمایل داشته باشد، زاویه تئو «منفی» خواهیم داشت.
زاویه تئو مثبت با توجه به مکانیزم قرار گیری چرخ‌ها نیرویی مخالف و رو به داخل وارد می‌کنند، که به همین علت تاثیر منفی بر روی فرمان پذیری خودرو خواهند داشت. از طرفی دیگر زاویه مثبت تئو، در مسیر مستقیم بسیار مفید خواهید بود. زاویه تئو منفی اغلب بر روی چرخ‌های عقب تنظیم می‌شود. به عکس زاویه تئو منفی، عمل دور زدن را حتی با سرعت‌های بالا بهبود می‌بخشد و در نتیجه مسیر مستقیم بیش فرمانی را به همراه می‌آورد. در هنگام پیچیدن، چرخ داخلی شعاع گردش بیشتری خواهد داشت. این زاویه به طور معمول برای چرخ‌های جلو انتخاب می‌شوند.


سخن پایانی
با نظارت یک متخصص (تیونر) می‌توان تغییراتی که مد نظرتان هست را بر روی زوایای استاندارد، اعمال کنید. اما باید توجه داشته باشید بهینه‌ترین حالت، طرح استاندارد تولید کننده می‌باشد، زیرا برای به نتیجه رسیدن آن مدت زیادی صرف طراحی و توسعه آن برای داشتن بهترین بازده شده است. همچنین تغییر در هر یک از اجزای پیش‌فرض کارخانه می‌تواند تهدید مهمی برای ایمنی خودرو باشد. بنابراین حتما با مشورت متخصص این حوزه و با در نظر گرفتن نوع استفاده کاربری شما، این عمل را انجام دهید.